Som jag skrev igår så gjorde jag fudge, egentligen mest för att jag tröttnat på att se de förbannade marshmallowsen i skåpet som ingen nånsin ville äta. Jag letade därför upp ett recept, för att lista ut hur jag skulle göra, och det var bra mycket enklare än vad jag väntat mig. Sååå, här har ni;

Ingredienser

2 1/2 dl socker/ 1 cup granulated sugar
2 dl vispgrädde/ 7 oz heavy whipping cream
100g smör/ 1 stick of butter(~8oz)
25 st (stora) marshmallows
200g mörkchoklad/ 6,5 oz dark chocolate

Pynta med; krossade valnötter/ krossade polkagrisar eller annat valfritt som faller dig bäst i smaken

Gör såhär

Blanda socker, smör, grädde och marshmallows i en kastrull och värm under omrörning tills marshmallowsen smält. Låt koka i 10 min utan att röra om (det kokar på ganska så låg värme). Ta sen av kastrullen från spisen- väldigt viktigt!!! Blanda ner chokladen under omrörning. Häll smeten i långpanna om ca 20*30 cm, som är täckt i bakplåtspapper. Strö över med de krossade polkagrisarna (eller annat du valt).Låt fudgen stelna och skär sedan i bitar. Förvaras i kylskåp!

Fudgen blev en riktig hit hos mina kräsna små värdbarn, sött och gott ska det va!


Kommentera

Publiceras ej