Midsommarafton var minst sagt något utöver det vanliga. Ingen midsommarmat, sill, potatis, köttbullar eller snaps. Bakade visserligen en Sommartårta, och gjorde kransar med Sophie, men annars var den väldigt annorlunda för min del. Vi tog oss ner till Battery Park i NY, där det skulle finnas midsommarstång och annat ståhej. Så tar tunnelbanan ner till South Ferry, och vad möts vi inte av om förvirrade svenskar som alla irrar runt i förhoppning om att hitta rätt. Är det nån gång som svenskar pratar med varandra, och faktiskt fortsätter hålla en trevlig konversation utan att det blir stelt så är det när vi är utomlands. Varför är det så svårt att göra hemma för? I vilket fall, jag började prata med två härliga gamla gubbar som bott i USA bra länge, och i mitt samtal så går jag självklart ifrån mina sölkorvar till vänner. När jag pratade med gubbarna så insåg jag att jag faktiskt saknar att sitta och prata lite med några generationer äldre, och lyssna på deras lite skrovliga röster, hur mysigt är det inte?
Väl inne i parken börjar vi dansa runt stången, och får instruktioner på både svenska och engelska. Många danser hade jag aldrig hört eller dansat till, så ett och annat asgarv bröts ut då och då. Mitt i en dans så börjar vi dansa med några amerikanska brudar, och de försöker förstå vad det är som vi sjunger om och varför vi har så här konstiga danser. Vi fortsätter prata med brudarna, och även killarna i deras gäng kommer fram och börjar prata och dansa med oss. Kvällen flyter på, och vi bestämmer att vi alla ska dra till ett ställe för att käka. Så vi knatar runt där nere ett tag bland alla höga byggnader, helt plötsligt har de tagit oss till en bakgata, och det känns som att vi har kommit till en helt annan världsdel. Mellan byggnaderna hänger alla möjliga flaggor, det är kullersten på vägen, och på gatan står bord uppslagna, med alla möjliga restauranger längs med. Vi tjejer blev helt tagna haha. Det var verkligen häftigt, och stämningen på gatan var så härlig. Pizzorna som vi käkade var inte heller fy skam kan jag meddela. Problemet blir att försöka hitta tillbaka själva dock.. 

Kommentera

Publiceras ej